• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

Tydzień Laudato si' 2022 22 maja 2022 r. rozpoczął się kolejny już Tydzień Laudato si'. To czas związany z rocznicą ogłoszenia ekologicznej encykliki papieża Franciszka. Rokrocznie w okolicy Zielonych Świąt poświęcamy temu dokumentowi szczególną uwagę, by móc zastanowić się, jak możemy wspólnie troszczyć się o nasz wspólny dom. 22 maja przypada też Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej pod patronatem ONZ. Bioróżnorodność jest naszym dziedzictwem, bez którego równowaga na ziemi jest zagrożona. Na 7. Tydzień Laudato si' redakcja REFA przygotowała 7 cytatów z encykli, mających na celu pogłębienie treści tego ważnego dokumentu.

wodaNiedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Wody, który ma nam przypominać o tym, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie zasobami wodnymi. To temat ważny, ponieważ skutki postępujących zmian klimatu widzimy także w Polsce, gdy na wiosnę zamiast życiodajnego deszczu obserwujemy suszę, której pierwsze objawy już się pojawiają. W Wielkim Poście przybliżamy temat dotyczący wody przedstawiony w książce Boska Ziemia, której autorem jest o. Stanisław Jaromi. Być może będzie to zachęta do poczynienia zmian w naszym życiu, abyśmy nie marnowali cennych zasobów wody, których w Polsce nie mamy w nadmiarze.

liścieNajnowsze badania opublikowane w „Biological Reviews” przez biologów z Uniwersytetu Hawajskiego w Manoa i Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu wskazują, że obecne wymieranie gatunków jest 100 do 1000 razy szybsze niż wymieranie „bazowe”, czyli zapewniające równowagę trwania. Niepewni jutra słuchamy naukowców – dowiadujemy się od nich, że wiemy prawie wszystko, co trzeba, aby odwrócić katastrofę, którą biolodzy nazywają „szóstym wielkim wymieraniem gatunków”. Dowiadujemy się, że nauka i technologia dokonały wyliczeń, wynalazły narzędzia i doskonalą je. Dlaczego jednak z nich nie korzystamy?

chwalcie PanaLudzie, którzy widzą w kryzysie ekologicznym nie tylko zagrożenie, lecz także życiowe zadanie, muszą sobie zdawać sprawę ze złożoności sytuacji. Czas mamy niepewny. Niemożliwe do przewidzenia jest zaangażowanie wielkich decydentów w walkę ze zmianami klimatu. Niepewna jest też przyszłość takich źródeł kryzysów jak pandemia COVID-19, inflacja z drożyzną, sytuacja polityczna wobec interwencji Rosji w Kazachstanie, Białorusi i Ukrainie. Niedawno UE wciągnęła elektrownie jądrowe na listę źródeł energii „zeroemisyjnych”. Rosną więc szanse na to, że za 10 lat będziemy mieć prąd z elektrowni atomowej. W tym czasie wiele może się zmienić.

Jak rozumieć hasło „czyńcie sobie ziemię poddaną”? Czym jest wielka opcja pro life? Kto potrafi rozróżnić różne rodzaje konsumpcji? Jak rozwija się ekologiczna debata we współczesnym Kościele? I jak odczytać swoje powołanie w ruchu ekologicznym? Odpowiedzi na te i inne pytania zawiera wywiad dla thinkzine „Nowa Konfederacja”. Ukazał się on pod tytułem „Każdy z nas powinien przeżyć swoje nawrócenie ekologiczne”. „NK” chce być medium misyjnym, tworzonym przez obywateli – dla obywateli, które koncentruje się na tematyce politycznej o znaczeniu strategicznym. Polecamy!

wsadzanie sadzonki do ziemiKiedy się czyta raporty ekologiczne czy widzi mapy temperatur, trudno o łatwy optymizm głoszący „technika popsuła, technika naprawi”. Źródeł otuchy trzeba szukać głębiej. Ten, który stworzył świat i dał go ludziom, jest ciągle blisko. Papież Franciszek wyrósł w oczach przygnębionych klęskami aktywistów na proroka, encykliki ekologiczna Laudato si’ i o braterstwie Fratelli tutti okazują się profetycznymi programami dla przyszłości. Po szczycie klimatycznym w Glasgow – smutno. Jego uczestnicy rozjechali się bez wiążących umów. Co zatem możemy zrobić? Nad tym zastanawia się nasz felietonista Piotr Wojciechowski.

wiatr unosi nasionaZa nami COP26, kolejna konferencja ONZ w sprawie zmian klimatu. Przedstawiciele niemal dwustu państw zaakceptowali porozumienie podczas szczytu klimatycznego w Glasgow po wprowadzeniu łagodzących poprawek. Organizacje ekologiczne niejednokrotnie komentowały, że postanowienia są niewystarczające, aby powstrzymać zmiany klimatu. Przyjrzyjmy się temu, co pisał o. Stanisław Jaromi w Boskiej Ziemi, odnosząc się do szczytu COP24, który odbywał się w Katowicach w 2018 r. Cytując Franciszkowy fragment Pochwały stworzenia, przedstawił swoje przemyślenia dotyczące zmian klimatycznych, globalnego ocieplenia.

chwastyW kwietniu 2022 r. ma odbyć się w Chinach konferencja Platformy IPBES. Rządy pojmują, że trzeba dążyć do bezpiecznej równowagi – czyli wspierać i modernizować trzy dziedziny: OZE, energetykę opartą na spalaniu surowców oraz reaktory jądrowe. Każda z tych gałęzi ma dobre i złe strony, wybór tylko jednego wariantu prowadzi do awarii. W Szwecji trwa proces zamykania elektrowni atomowych, tymczasem Polska jest jednym krajów domagających się, aby UE objęła energetykę atomową systemem dotacji wspierających niskoemisyjne źródła energii. Jest prawie pewne, że zaczniemy budowę elektrowni jądrowej. Czy to dobrze?

papież Franciszek w Asyżu 2021Piąta wizyta Papieża Franciszka w mieście św. Franciszka rozpoczęła się o 9.00. W bazylice Matki Bożej Anielskiej spotkał się 500 ubogimi z różnych części Europy w związku z obchodami Światowego Dnia Ubogich. „Słyszy się, że odpowiedzialność za ubóstwo ponoszą ubodzy – mówił. To zniewaga. By nie robić rachunku sumienia z grzechów, niesprawiedliwych praw i rozporządzeń ekonomicznych, hipokryzji chcących wzbogacić się ponad miarę, zrzuca się winę na barki najsłabszych”. Niech nigdy nie zabraknie wolności i chleba – modlił się papież. U nas pełny tekst papieskiego przemówienia z przesłaniem ekologii społecznej.

COP26Trwa szczyt klimatyczny COP26 w Glasgow. Uczestniczy w nim delegacja watykańska i liczni katolicy. Lobbuje Franciscans International oraz siostry i bracia z franciszkańskiej inicjatywy na rzecz sprawiedliwości, pokoju i ochrony stworzenia. Jest tam także Patryk Białas z REFA. Ale aktualne zostaje pytanie: dlaczego angażujemy się w takie działania? Co katolicy mogą dodać do debaty o zmianach klimatycznych i ich wpływie na świat współczesny? Co o tym mówi papież Franciszek?... Oto próba odpowiedzi Anny C. Gutiérrez z jednej z licznych wspólnot Laudato si’. Zapraszamy do debaty!

Stanisław Jaromi OFMConvNajtrudniej nam dbać o przyrodę na cmentarzach. Ilość okropnych, plastikowych kwiatów i coraz większych zniczy jest porażająca. A przecież chrześcijanin powinien szanować przyrodę - mówi o. Stanisław Jaromi, franciszkanin, ekolog, filozof. Odpowiada na pytania Jolanty Tęcza-Ćwierz z Gazety Krakowskiej, gdzie tekst ukazał się 29.10.2021 pt. „Kto szanuje środowisko naturalne, szanuje też człowieka”. Zapraszamy do jego lektury i refleksji nad ekologią chrześcijan, wojnami i grzechami ekologicznymi czy nad projektem „Mniej znaczy więcej. W domu, w parafii, na cmentarzu”…

papież Franciszek COP26Franciszek wraz z innymi liderami religijnymi mocno angażuje się motywowanie przywódców świata przed szczytem klimatycznym COP26 w Glasgow. Parlamentarzystów z różnych krajów świata wezwał do zmiany kursu czyli przejście z kultury odrzucania, która panuje w społeczeństwach do kultury troski. Mówił o czystej energii, użytkowaniu gruntów chroniącym systemy żywnościowe oraz lasy i różnorodność biologiczną, o przejście w kierunku integralnego i całościowego modelu rozwoju, opartego na solidarności ze światem pracy i odpowiedzialności za cały świat. Oto głos Papieża z dnia św. Franciszka z Asyżu.

Tekst nosi tytuł: jak świat ma być zdrowy, jeśli nie chcemy, by Ziemia była domem dla wszystkich? I w leadzie zapowiada: „Jak świat może być zdrowy – również w sensie ekologicznym – jeżeli my, jako społeczność ludzka, tak bardzo chorujemy i nie chcemy, by Ziemia była wspólnym gościnnym domem dla wszystkich?” – pyta o. Stanisław Jaromi OFMConv. Franciszkanin od lat zaangażowany w aktywność ekologiczną w rozmowie z KAI opowiada o pozytywnych i negatywnych elementach recepcji encykliki Laudato si’ w Polsce oraz roli świeckich. Tekst zawiera też mocny apel w sprawie konfliktu na Świętym Krzyżu...

ogrom przestrzeniEkologia okazuje się coraz lepiej udokumentowanym, coraz szczegółowszym donosem na naszą rozrzutną, chciwą, krótkowzroczną i niszczycielską cywilizację. Klimat się nam łamie nad głową, śmieci nas otaczają. Weganie i asceci odmawiają sobie wszystkiego, ale koncerny, mocarstwa i elity konsumpcji nie zamierzają sobie odmawiać niczego. Może jednak powstać chrześcijański front sprzeciwu przeciw takim tendencjom. Potrafimy przeciwstawić się żywiołom – rynku, promocji, seksu, miasta, samochodu. Aby zrobić to skutecznie, potrzebny jest heroizm. Czy ośmielimy się wzywać do heroizmu? 

Widok zachodu słońcaŚwięty Franciszek w Pochwale stworzenia przywołuje brata Słońce, z którym uwielbia wielkie dzieła Pana; brata Słońce, który jest naturalnym źródłem olbrzymich pokładów energii. Wciąż uczymy się, jak korzystać z naturalnych źródeł energii odnawialnej. Ojciec Stanisław Jaromi wskazuje na inwestycję w klasztorze Klosterneuburgu jako na przykład umiejętnego wprzęgnięcia biomasy do ogrzania obiektów kościelnych. Podpowiada również, jak sami codziennie możemy żyć oszczędnie, z troską o nasz wspólny dom.

bukiet na Matkę Bożą Zielną15 sierpnia – dzień pełen różnych treści i historycznych, i teologicznych jest świętem wprowadzającym do kościołów pachnące zielne bukiety. Święcimy zatem w świątyniach rumianek i miętę, malwy i nagietki, chabry i lawendę, nawłość i macierzankę. A z nimi owies i żyto, jabłko i leszczynę… i to wszystko, co pragniemy umieścić w barwnym bukiecie wdzięczni za płodność ziemi i urodzaj. I dziękując za plony ziemi i ziarno zebrane z pól, chwalimy Boga, od którego „pochodzi bogactwo wody i słońca na ziemi, aby wszystko, co zieleni się i rozkwita, owocowało, gdy przyjdzie czas zbiorów”.

Josh Kureethadam„Boska Ziemia” wydana jeszcze przed pandemią ukazywała możliwy świat i możliwy obraz Kościoła, czyli taki, który radykalnie dokonuje swego ekologicznego nawrócenia. Wywołała szereg debat i zainspirowała liczne zielone projekty w parafiach i klasztorach oraz powstanie kilku Wspólnot Laudato si’. Dla jej potrzeb oraz dla Szkoły Liderów Ekologii Integralnej o. Stanisław Jaromi przełożył 10 wskazań, które ks. Josh Kureethadam z Watykanu zawarł w swej książce pt. The Ten Green Commandments of Laudato si’. Warto je przypomnieć, przemyśleć oraz realizować w naszym chrześcijańskim życiu.

drzewoWiemy, że wzrasta światowa emisja dwutlenku węgla do atmosfery, a szybkość, z jaką następuje ocieplanie się mórz i oceanów, zadziwia nawet pesymistów. Nie można dopuścić do bierności. To byłby haniebny błąd. Niewątpliwie era odbudowy światowego porządku po ataku wirusów przyniesie zmiany. Dziś trzeba wielkiej pracy umysłów, wielkiej mobilizacji serc, wielkiej ofensywy modlitwy, aby w program tych nieuniknionych zmian wprowadzić punkty dotyczące ratowania planety Ziemi. Na pewno trzeba wrócić do zasady: gdzie Bóg jest na swoim miejscu, wszystko jest na swoim miejscu. To skłania do rozumienia ekologii jako czynnika nawrócenia.

BonaventuraŚw. Franciszek z Asyżu jest mistrzem duchowym papieskiego listu do świata w trosce o świat jako o wspólny, gościnny dom – encykliki Laudato si’. Franciszkańskie inspiracje ekoencykliki papieża Franciszka prezentowaliśmy już kilkakrotnie i wiemy, że głoszona rewolucyjność nauczania papieskiego jest w dużej mierze mocno zakorzeniona w katolickiej tradycji franciszkańskiej. Dziś o. Stanisław Jaromi pisze o głównym teologu w tym dokumencie, którym jest św. Bonawentura z Bagnoregio (ok. 1217–1274), Doktor Seraficki, pierwszy franciszkański kardynał. Swoje święto ma 15 lipca. Polecamy!

parafiaMoże stać się tak, że słowem „neopogaństwo” będziemy musieli określać nie tyle słabości naszego Kościoła tu i teraz, ile stan duchowości ludzi, którzy zachowują się, jakby rynek był ich religią. Nie są obcy, mieszkają wśród nas. W każdej parafii świeci Eucharystia – światło na nawrócenie pogan, na nawrócenie nasze, na nawrócenie naszych bliźnich – neopogan. Oni, ci mało bywający w kościele, wyrzekający się często pomocy sakramentów – żyją na terenie parafii. Żyją wśród nas, my zaś żyjemy wśród nich. Nie żyjemy wśród potępionych, skazanych na ogień piekielny. To swoi.