• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

W Australii spadł deszcz i informacje o wielkich pożarach zniknęły z mediów. Wcześniej słysząc o gigantycznej katastrofie w tak zamożnym kapitalistycznym kraju wielu pytało: jak to możliwe? To nie biedna Amazonia, Afryka czy Oceania. Jaki błąd rozwojowy popełniono, że to wszystko się działo? i to świecie który twierdzi, że wszystko ma pod kontrolą. Niektórzy piszą: Australia popełnia klimatyczne samobójstwo, bo jest w śmiertelnym uścisku polityki, mediów i korporacji. A może warto i tam wprowadzić do analizy kategorię grzechu ekologicznego i to zarówno indywidualnego jak i strukturalnego? Oto kilka argumentów…

Działanie polityczne, działanie od góry, aktywujące finanse i technologie, to za mało, aby rozwiązać ogromną część problemów środowiska, ochrony wody, gleby, żywności, gatunków roślin i zwierząt. Musi być działanie od dołu, z poziomu szarego człowieka. Potrzebne jest to, co Kościół określa jak „nawrócenie ekologiczne”, potrzebne jest to, co powinno rozwijać się globalnie, obejmować wierzących i niewierzących, wszystkie narody i religie. Sami wiemy, jaka to odległa perspektywa, jaka trudna. Publikujemy kolejny felieton Piotra Wojciechowskiego napisany po lekturze publikacji REFA o Patronie Ekologów.

Giornata per la Pace 2020Orędzie na 1 stycznia 2020 ma tytuł „Pokój jako droga nadziei: dialog, pojednanie i nawrócenie ekologiczne”. Franciszek wie, że świat nie potrzebuje pustych słów, ale przekonanych świadków, budowniczych pokoju otwartych na dialog, bez wykluczenia i manipulacji. Zatem w 5 rozdziałach pokazuje różne drogi prowadzące do pokoju. W rozdz. 4 pokazana jest droga nawrócenia ekologicznego, które rozumie w sposób integralny, jako przekształcenie relacji z naszymi siostrami i braćmi, z innymi istotami żywymi, ze stworzeniem w jego niezwykle bogatej różnorodności oraz ze Stwórcą, który jest źródłem wszelkiego życia.

Rozmowa miała miejsce w Krakowie na ul. Brackiej w Botanice. Julia Kalęba zadawała o. Stanisławowi wiele pytań. Potem je opracowała i przygotowała tekst do autoryzacji… Został opublikowany przez wiele gazet a zaczyna tak: Nie marnujmy jedzenia. Opanujmy się z konsumpcją. Szanujmy zwierzęta i ziemię. Poświęcajmy mniej uwagi ozdobom świątecznym, a więcej - innym ludziom. Franciszkanin Stanisław Jaromi, absolwent teologii i ochrony środowiska, doktor filozofii, opowiada o refleksji, jaką powinien sobie na święta zadać odpowiedzialny chrześcijanin. Którą choinkę lepiej wybrać na święta?..

Taterniczka i przewodniczka Maja porwała setki ludzi do sprzątania gór. To obudziło dyskusję o śmieciach i kłopotach z nimi naszej cywilizacji. W tym problemie tkwi pytanie fundamentalne – czy chcesz żyć? Czy może ważniejsze dla ciebie jest abyś sobie pożył, ucieszył się życiem, owinął się w „kokon przyjemności”. Czy pamiętasz też o innym wymiarze człowieczeństwa, gdzie jest międzyludzka solidarność, miłosierdzie względem odrzuconych i zagrożonych, uznanie Bożego planu Stworzenia, życie duchowe, życie sakramentalne, życie rodziny i życie rodziny ludzkiej. Oto kolejny u nas felieton ekologiczny Piotra Wojciechowskiego.

papież na synodzie dla Amazonii„Amazonia: nowe drogi dla Kościoła i ekologii integralnej” – pod takim hasłem obradował w dniach 6-27.10.2019 w Watykanie Synod Biskupów dla Amazonii. Papież Franciszek w swym końcowym wystąpieniu podkreślił, że uczestnicy zgromadzenia skupili swą uwagę na ewangelizacji i potrzebie nawrócenia. W tym więc kluczu należy odczytywać same obrady, jak też padające na nich, niekiedy śmiałe i nowatorskie, propozycje. Wiele z nich dotyczyło kwestii ekologicznych, bo ojcowie synodalni upomnieli się o konkretne działania na rzecz ochrony przyrody oraz o zaprzestanie wyzysku mieszkańców Amazonii. O tym piszemy szczegółowo.

W dzień św. Franciszka z Asyżu 4.10.2019 franciszkanie z trzech zakonów i ich parafianie z Amazonii modlili się za projekt ekologii integralnej i synod dla Amazonii. W celebracji zorganizowanej w ogrodach watykańskich wziął udział papież Franciszek, przedstawiciele kurii i katoliccy ekolodzy. Przy śpiewie Hymnu Stworzenia wspólnie zasadzono drzewo i powierzono obrady synodu oraz całe dzieło ekologii integralnej w świecie Patronowi Ekologów. Temat ten szeroko omawia specjalny list ministra generalnego franciszkanów, który u nas publikujemy. Jak do nas, którzy żyjemy daleko od Amazonii, dociera to ważne wezwanie?

„Idea franciszkańska. Wielkie problemy współczesności i nasze małe odpowiedzi” – to tytuł książki szefa REFA, która ukazała się rok temu. Spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem i uznaniem dla zawartych tam odpowiedzi na takie pytania jak: Dlaczego Kościół próbując znaleźć odpowiedź na trudne wyzwania XXI wieku ukazuje orędzie Ewangelii w perspektywie franciszkańskiej? Co sprawia, że język i myślenie wielu projektów współczesnych Papieży dominuje przesłanie św. Franciszka z Asyżu?... Ukazało się też kilka omówieni i recenzji. U nas publikujemy tekst o książce autorstwa dr Leszka Cichobłazińskiego.

papież witający się z pielgrzymamiWspółczesne wyzwania ekologiczne, przesłanie Laudato si’ oraz tematyka synodu o Amazonii znalazły się wśród tematów wywiadu dla włoskiego dziennika La Stampa. W rozmowie przeprowadzonej 6.08.2019 r. Papież Franciszek mówił m. in. o tonach plastiku zebranych przez rybaków, topniejących lodowcach na Grenlandii, znikających wyspach na Pacyfiku. Pytany o to, czego najbardziej się boi, jeśli chodzi o przyszłość planety, wskazał na zniknięcie bioróżnorodności, pojawienie nowych śmiertelnych chorób i wyniszczenie natury, które może doprowadzić do śmierci ludzkości. W tym kontekście wskazał na znaczenie synodu dla Amazonii.

Polska wchodzi w czas kampanii wyborczej i wyborów parlamentarnych. Dla mnie to nie tylko spektakl walki polityków o miejsca w Sejmie i Senacie. Śledzę obecność i nieobecność tematu obrony środowiska w argumentacji przedwyborczej, szukam na listach kandydatów osób, na które można liczyć przy ważnych dla spraw ekologicznych głosowaniach. Ciekaw jestem, czy zwycięży rozsądek, czy też klasa polityczna pozostawi tematykę ekologiczną grupkom lewicy obyczajowej. Wiele w tych grupkach serdecznie zaangażowanej młodzieży, ale zwycięża tendencja do hałaśliwych karnawałów protestu i fascynacja wyczynami ekologicznego terroryzmu.

save2Aby w decyzjach władz czy przedsiębiorców, nie traktowano nas jak biernego tłumu, który zgodzi się na wszystko, musimy komunikować politykom, że nie będą mieć naszych głosów w urnach wyborczych, jeśli nie pokażą swej troski o zdrowe środowisko, piękno krajobrazu, międzynarodową współprace w dziedzinie klimatu. Trzeba przypomnieć, że zabierając głos zawsze najpierw rozpoznajemy sytuację, a potem wybieramy język wypowiedzi. Wtedy też dokonujemy ważnej decyzji – albo ulegamy obyczajowi językowemu, dostosowujemy się do odpowiadającej oczekiwaniom słuchaczy konwencji albo szokujemy ich stylem mówienia.

Czytamy i rozmawiamy o środowisku, wielkich zagrożeniach, martwimy się o przyszłość, demonstrujemy i modlimy się. I co ma z tego wynikać? Strach i walka różnych opcji? A może jednak współpraca i przemiana każdego z nas, życie w wolności i radości? Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek – kolejni papieże usilnie wzywają ludzkość, Ciebie i mnie, do nawrócenia ekologicznego. Zróbmy więc w końcu konkretne kroki w codziennym życiu (więcej niż dotychczas), bo „wszyscy możemy współpracować jako narzędzia Boga w trosce o stworzenie, każdy ze swoją kulturą i doświadczeniem, swoimi inicjatywami i możliwościami” (Laudato si’ 14).

Logo konferencji na UKSW z napisem ekologia humanistycznaZwracamy się do odpowiedzialnych za stan środowiska oraz tych, którym leży na sercu pomyślność członków ziemskiej wspólnoty życia o podjęcie konkretnych działań w celu ochrony ziemskiego dziedzictwa – czytamy w apelu, który jest rezultatem konferencji „Kościół wobec kryzysu ekologicznego. W 30. rocznicę listu pasterskiego Episkopatu Polski nt. ochrony środowiska”. Odbyła się ona na UKSW w Warszawie 16.05.2019. REFA był jej współorganizatorem i wystąpili Emilia Ślimko, Weronika Felcis i o. Stanisław Jaromi m. in. pokazując nasze działania w ostatnim czasie w tym Szkołę liderów ekologii integralnej. Oto jego pełny tekst…

Nie można sobie wyobrazić otwarcia, ocieplenia i umocnienia parafii bez wszystkich jej funkcji – duszpasterskiej, charytatywnej, misyjnej, ekumenicznej i ekologicznej. Tej ekologicznej funkcji nie można oderwać od centrum życia parafii, którym jest ofiara Mszy Świętej. To ona nadaje sens również tym ofiarom, które ponosić trzeba w imię ochrony naturalnego środowiska oraz zmiany życia łapczywych konsumentów. W encyklice Laudato si’ papież Franciszek podkreśla, że Wstrzemięźliwość przezywania świadomie i w wolności wyzwala nas. Nie jest gorszym życiem, nie jest mniejszą intensywnością, ale całkiem odwrotnie.

Książka o Bogu i Jego stworzeniach. O Życiu, którym Bóg jest i o wspólnocie – w której dzieli się swoim życiem. To również książka o człowieku, który zdradził Boga zostawiając na świecie więcej śmierci, niż życia, po której inaczej spogląda się na świat. O książce Szymona Hołowni „Boskie zwierzęta” jest głośno, bo ona zmienia czytelnika, jest manifestem zapraszającym do konkretnego czucia rzeczywistości i zmiany podejścia do wszystkiego co wokół nas. Łatwo zauważyć, że Autor kilkakrotnie odwołuje się do działań REFA i publikacji o. Stanisława Jaromiego. Publikujemy jej prezentację autorstwa Antoniego Kardasa.

Mogą cieszyć uchwały Parlamentu Europejskiego, które mają uwolnić naszą Ziemię od nadmiaru plastykowych opakowań, jednorazowych sztućców, talerzy, rurek do napojów. Może słusznie było by nazwać Europę „światowym liderem idei ekologicznych” – bo tu jest najwięcej partii zielonych, pism ekologicznych, wydziałów ekologicznych na uczelniach, ekologicznych ministerstw w rządach. Niestety jest Europa liderem osamotnionym, reszta świata pozostaje w tyle. Czy inne kraje są na to zbyt biedne czy zbyt zadufane w bogactwo i potencjał ekologiczny?… pisze w kolejnym felietonie dla naszego portalu Piotr Wojciechowski

W piątkowym magazynie Dziennika Łódzkiego ukazał się wywiad Matyldy Witkowskiej z o. Stanisławem Jaromim pt. „W Wielki Post warto pojednać się też z przyrodą”. Publikujemy jego fragmenty dotyczące ekologicznych wymiarów Wielkiego Postu, gdy Kościół zachęca katolików do nawrócenia, odrzucenia egoizmu i nierozsądnych stylów życia oraz odkrywania Bożego planu dla nas i całego świata. To dobry czas, aby przemyśleć sobie swoje miejsce w globalnym świecie w imię odpowiedzialności i solidarności – mówi o. Stanisław i zachęcając do wdzięczności Bogu za piękny, wspaniały świat proponuje trzy praktyczne działania...  

Dwa słowa są dziś słyszane głośniej niż inne, budzą mocniejsze emocje. Obydwa wzięte z angielskiego: smog i hejt. Pierwsze oznacza najbardziej aktualny problem ekologiczny, drugie równie wielki problem z dziedziny moralności i komunikacji społecznej. W tym felietonie próbuję wykazać, że kluczem do rozwiązania obydwu tych spraw może być tylko rozumnie przygotowany i głęboko przemyślany dialog. Najpotrzebniejsza Polsce „posługa myśli” to szukanie miejsc spotkania, szukanie pokoju między partnerami dialogu, powierzenie tej sprawy Przedwiecznemu Słowu – pisze dla nas w swym kolejnym tekście Piotr Wojciechowski.

sarna maly rozmiarCoraz częściej słyszymy, że powinniśmy podejmować zdecydowane działania na rzecz przyrody. Tematy te pojawiają się na pierwszych stronach gazet, w czołówkach serwisów informacyjnych. Czy stają się naszą codziennością? Słuchając kolejnych wypowiedzi dotyczących ochrony przyrody, zwykły obywatel często ma wrażenie, że, w toczącej się dyskusji, postrzegany jest jedynie jako element szkodzący przyrodzie. Używane słownictwo potęguje wrażenie oderwania interesów ludzkich i przyrodniczych, poprzez co część społeczeństwa z rezerwą przyjmuje apele o działania na rzecz środowiska. Odpowiedzią może być ekologia integralna.

Male RWS Dobrzy nad WisCoraz więcej w nas zainteresowania skąd pochodzi żywność, którą wrzucamy do koszyka podczas zakupów. Zwracamy uwagę na etykiety, pytamy o producenta, zastanawiamy się nad drogą, jaką nasze jedzenie przebyło. Jednym z modeli wytwarzania i dostarczania żywności ze znanego źródła jest Rolnictwo Wspierane przez Społeczność (RWS). Powstał on jako odpowiedź na negatywne zmiany w sposobie produkcji i dystrybucji żywności, które stopniowo wypierają rodzinne gospodarstwa rolne i promują żywność z supermarketów. Model ten jest bardzo obiecujący w kwestii znajdowania rozwiązań na bolączki współczesności.