• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

Nowo odnaleziony kodeks z XIII wieczną biografią św. Franciszka z Asyżu jeszcze mocniej podkreśla jego braterstwa z całym stworzeniem. Biograf szczerze przyznaje, że z upływem czasu coraz mniej pojmuje i rozumie przesłanie Franciszka, ale jego relacja zawiera jeszcze bardziej pogłębione doświadczenia ubóstwa oraz temat braterstwa z całym stworzeniem. Podkreśla, że „Franciszek kochał swoich braci ludzi i zwierzęta, uznając ich za synów tego samego Stwórcy”. Czyż to nie piękny patronat ze strony pierwszego Franciszka nad obecnym Papieżem, który właśnie teraz kończy pracę nad encykliką o miłości do stworzenia?

Jak pisze Silvia Guidi w L’Osservatore Romano z 26-27 stycznia 2015 nowe aspekty życia św. Franciszka wynurzają się z przeszłości; nie tylko fragmenty, tym razem, bądź cytaty z dzieł powstałych jego czasach, lecz druga, starsza biografia Vita świętego z Asyżu. Dzieło znajdowało się w zbiorze prywatnym niewystępującym w katalogach bibliotek i było nieznane. To mały kodeks (o formacie dwanaście na osiem centymetrów), jego wersja łacińska ma blisko sześćdziesiąt stron. Uzupełnia obszerną i złożoną debatę historiograficzną, która toczy się nieprzerwanie od XIII w. do naszych dni.

Książka ta pozostała niezauważona przez długi czas być może właśnie ze względu na swoje ubóstwo: jest to mały kodeks «franciszkański w sensie dosłownym, prosty i ubogi, bez ozdób czy miniatur» wyjaśnia autor odkrycia, mediewista Jacques Dalarun z Paryża. Zawiera, napisane w okresie od 1232 do 1239 r., streszczenie pierwszej wersji Legendy św. Franciszka napisanej przez br. Tomasza z Celano a uważanej przez współczesnych za zbyt długą. Mamy też nowe elementy i przy uważnej lekturze widzimy, że refleksja autora z czasem bardzo się pogłębiła, zwłaszcza w kwestiach ubóstwa i miłości do stworzeń. Brat Tomasz był człowiekiem  głębokim i nigdy nie przestał zastanawiać się nad naukami Franciszka. W pewnym sensie można by powiedzieć, że biograf z upływem czasu pojmuje... że nie zrozumiał tak naprawdę przesłania Franciszka. Opowiedział o nim, ale go rzeczywiście nie zrozumiał. Podkreśla o wiele bardziej konkretny charakter doświadczenia ubóstwa, experiri paupertatem nie w sensie symbolicznym, alegorycznym, ale rzeczywistym: znaczy ono nosić te same ubrania i jeść te same posiłki co ubodzy. Pogłębia się też temat braterstwa z całym stworzeniem.

W omawianym kodeksie snuje refleksję nad faktem, iż braterstwo ze stworzeniem odnosi się również do istot pozbawionych rozumu, nie tylko do ludzi. Różnimy się ale jesteśmy braćmi, ponieważ bierzemy swój początek w ojcostwie Stworzyciela. Dlatego – podkreśla Jacques Dalarun - nie zgadzam się, gdy słyszę, że "Franciszek kochał przyrodę"; raczej trzeba powiedzieć, że „Franciszek kochał swoich braci ludzi i zwierzęta, uznając ich za synów tego samego Stwórcy”.

„Interesujący jest przy tym – dodaje Dalarun – również moment historyczny, w którym wynurzyło się z przeszłości to świadectwo; stało się to w chwili dziejowej, która ma wiele elementów wspólnych z wielkim rozkwitem gospodarczym i wieloma obszarami ubóstwa w XIII w.” Można powiedzieć, że to piękny patronat ze strony pierwszego Franciszka nad obecnym Papieżem, który właśnie teraz kończy pracę nad encykliką o miłości do stworzenia.

o. Stanisław Jaromi