Artykuł prezentuje ambiwalencję celów genetycznej modyfikacji organizmów, koszty stosowania GMO w rolnictwie, zagrożenia dla środowiska, dla zdrowia i społeczeństwa oraz ocenę etyczną całości zagadnień. Niestety okazuje się, że ocena stosowania GMO w rolnictwie jest negatywna i to zarówno na płaszczyźnie ludzkiej, ekologicznej czy polityczno-ekonomicznej.

gory-sjChodzenie po górach, chodzenie w ciemności jaskiń, jak większość tak zwanych sportów ekstremalnych, przybliża człowieka do odczuwania, czym jest niepełnosprawność, bo zderza z barierami. Człowiek wie, co to jest być bezsilnym, pokonanym. W społeczności, która szanuje niedosłyszących i sparaliżowanych, mogą mieć szansę również ci, co chwilowo zasłabli, zachorowali, doznali zranienia fizycznego czy psychicznego. Dlaczego? Bo w takiej społeczności między ludźmi latają anioły. Bo zawsze ktoś pomoże zobowiązany przez prawo, albo natchniony przez miłość…

bio naczynia - pomysł na rodziną imprezę w stylu eko?Dzisiaj, chrzciny, komunia, czy nawet urodziny dziecka stają się niemałym przedsięwzięciem logistycznym i gastronomicznym, co jest kosztowne, czasochłonne i stresujące. Popularnym rozwiązaniem jest organizacja uroczystości w wynajętych lokalach lub catering. Jednak rodzice zorientowani nieco bardziej ekologicznie, często pytają: czy można inaczej?

 

O. Stanisław Jaromi

W miesięczniku ZNAK ukazał się wywiad Marzeny Zdanowskiej z przewodniczącym REFA o. Stanisławem Jaromi. Oto niektóre z pytań na jakie próbuje odpowiedzieć o. Stanisław: 

Czy ekologia leży w polu zainteresowań Kościoła katolickiego? 
Jakie idee w debatach o ekologii są wkładem katolicyzmu?
Z czego wynika wezwanie do odpowiedzialności w katolicyzmie?
Jak interpretować biblijne słowa "Czyńcie sobie ziemię poddaną”?
Przed ludzkością pojawiają się pewne wyzwania, takie jak zmiany klimatyczne czy klęski głodu, i uzyskujemy na nie odpowiedzi ze strony nauki w postaci nowych technologii. Cechy roślin możemy zaprojektować w laboratorium. Trwają prace nad wieloma rozwiązaniami, które zminimalizują wpływ zmian klimatu. Czy nie należy z tego korzystać? 

Gdy, będąc w podwarszawskich Laskach, dowiedziałem się o idei „Ogrodów św. Franciszka", zaraz przypomniał mi się stary park i ruina pałacu w Różance nad Bugiem. Myślę sobie, jak bardzo ucieszył by się Święty Franciszek, gdyby miejscowi wierni ogłosili to miejsce „Ogrodem Św. Franciszka” i gdyby wspólnie z władzą samorządową tchnęli nowego ducha w ten wspaniały zakątek Polski... W jednym z moich felietonów ekologicznych nawiązywałem do zdarzenia sprzed wielu lat - od opisu pewnego dziwnego spotkania  w górach. To  było spotkanie z wycieczką niewidomych w Tatrach, na Orlej Perci.

Dlaczego polowanie, które jest jedną z najstarszych form aktywności człowieka budzi nagle tyle złych emocji? Dlaczego zwyczaje i tradycje, które kształtowały się przez wieki nagle stają się odrażające i godne potępienia? Dlaczego wreszcie, ten sposób pozyskiwanie mięsa zwierząt powoduje daleko idącą dezaprobatę, nawet u osób jedzących na co dzień mięso zwierząt hodowlanych? Zapraszamy do dyskusji! Łowiectwo spotyka się z dezaprobatą już nie tylko radykalnych grup obrońców praw zwierząt, ale coraz szerszych kręgów społecznych, w tym głównie młodzieży. Fora internetowe, które są lustrem odbijającym emocje, w przypadku komentowania łowiectwa, stają się najczęściej długą litanią wyzwisk i złorzeczeń kierowanych pod adresem myśliwych.

smog-maleOgromne zapylenie i smog w miastach skłania nas do dłuższego przebywania w zamkniętych pomieszczeniach. Jednak powietrze w domu, szkole i pracy może być aż 10-krotnie bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz. Nawet 30% nowych i wyremontowanych budynków ma problemy z jakością powietrza. Przyczyną są toksyczne substancje chemiczne wydzielane przez tworzywa sztuczne, farby, urządzenia elektroniczne i nasze meble. Najbardziej narażone na skutki zanieczyszczeń w pomieszczeniach są dzieci, a zwłaszcza noworodki. Czy możemy to zmienić?

Pannonahalma - zrównowazony rozwój dawniej i dziśOdwiedzając klasztor benedyktyński w Pannohalma na Węgrzech, zaskakuje nie tylko piękno historycznych budowli, ale także wpływ kilkusetletniego gospodarowania krajobrazem okolicy. Klasztory benedyktyńskie stanowiły prężne ośrodki duchowe i gospodarcze, umiejętnie gospodarując przez wieki na tym samy terenie, stosując nowe techniki uprawy i odmiany roślin, wykorzystując medyczne właściwości ziół. Ten historyczny model gospodarowania jest dzisiaj skutecznie kontynuowany - dzięki nowym projektom energooszczędności, edukacji i zrównoważonej produkcji.

Nowy cykl ECO-MENIA: "Uprawiać i strzec".Może chrześcijanin, to niekoniecznie tylko ten, który głośno opowiada za – jak to się współcześnie mówi – ruchami „pro life”, ale też ten, któremu nie jest obojętny los kamienia, drzewa i zwierzęcia? - pisze Łukasz Paweł-Skurczyński, kaznodzieja świecki Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Startujemy z nowym cyklem "ECO-MENIA".

St. Anthony MessangerPrzeglądając wakacyjną prasę w wydaniu papierowym i elektronicznym, warto sięgnąć także za ocean. W amerykańskim magazynie „St. Antony Messanger” (08/2012) wydawanym przez American Catholic.org ukazał się wywiad z o. Joe Rozansky OFM, franciszkaninem i dyrektorem biura generalnego „Franciszkanie na rzecz Sprawiedliwości, Pokoju i Ochrony Stworzenia” (JPIC). Fragmenty wywiadu publikujemy na naszej stronie. JPIC (po polsku SPOS)  jest jednym z partnerów REFA.

chleb Hruby z GrzybowaW wakacyjnym, cotygodniowym cyklu „APETYT NA POLSKĘ” publicyści „Tygodnika Powszechnego” przyglądają się polskim tradycjom kulinarnym, ekologicznym wyrobom i lokalnym specjałom, z których słyną różne regiony Polski. Poznajemy unikalną produkcję kiełbasy Lisieckiej, soków z okolic Łącka, serów zagrodowych, rodzimych win gronowych czy najlepszego chleba na Mazowszu. Przeczytamy także o niezwykłych ludziach z pasją, dzięki którym.. Polska naprawdę smakuję!

solar-Vatican-male„Czy Benedykt XVI jest zielonym papieżem? Jaki jest stosunek Stolicy Apostolskiej do współczesnej ekologii?” Wielokrotnie poruszaliśmy te kwestie na naszym portalu. Szeroko rozumiana ekologia przyrody i człowieka leży w centrum zainteresowania Benedykta XVI. Czy to oznacza, że papież podziela tę samą filozofię, która skupia i aktywizuje ruch Zielonych na całym świecie? Na te pytanie próbują także odpowiedzieć katoliccy publicyści z „Legatus Magazine” (7/2012), wydawanego przez ogólnoświatową organizację skupiającą chrześcijańskich przedsiębiorców.

Popularny środek chwastobójczy, ROUNDUP stosowany powszechnie w rolnictwie i w ogrodnictwie, zagraża ludziom. Jeszcze do niedawna herbicyd uchodził za bezpieczny, uniwersalny i biodegradowalny. Jak podaje producent, środek „działa szybko” i pozwala uporać się z uporczywymi chwastami. Pojawia się pytanie: jakim kosztem?

Moja wypowiedź jest odpowiedzią na dyskusję medialną w marcu 2008. Otóż watykański dziennik „L'Osservatore Romano” w dniu 9.03.2008 opublikował rozmowę z bp Gianfranco Girottim OFMConv, który jest regensem Penitencjarii Apostolskiej (czyli wiceszefem organu kurii rzymskiej zajmującej się interpretacją problemów związanych z sakramentem pokuty, odpustami oraz nadzorującego pracę watykańskich spowiedników). Okazją do wywiadu był doroczny kurs dla spowiedników organizowany przez Penitencjarię. Wywiad nosił tytuł “Le nuove forme del peccato sociale” i m.in. mówił o grzechach charakteryzujących współczesne społeczności.

Jak co roku największa, światowa wystawa ogrodów w Londynie przyciągnęła dziesiątki tysięcy zwiedzających. Obok motywów tradycyjnego ogrodu wiejskiego, projektanci kładą nacisk na rozwiązania ekologiczne, bioróżnorodność i równoważenie działalności człowieka. Czy współczesny trend zgodny z ideą "powrotu do natury" na trwale wpisze się w nasz stosunek do ogrodów, a w szerszej skali - do otaczającej przyrody i krajobrazu?

Nie jest łatwo porządnie pisać o naszej relacji do zwierząt… właściwie oceniając nowe osiągniecie nauki, uwzględniając zmieniającą się wrażliwość społeczną, mając świadomość niezdążania refleksji filozoficznej i etycznej.
Tym cenniejsze są takie próby. W ostatnim tygodniu zanotowałem dwie bardzo udane.
To teksty Elżbiety Wiater i Szymona Hołownii.

Ekologiczny dekalog św. Franciszka z Asyżu oparty na jego pismach i wczesnych źródłach franciszkańskich.

1. Bądź człowiekiem wśród stworzeń, bratem między braćmi.

2. Traktuj wszystkie rzeczy stworzone z miłością i czcią.

3. Tobie została powierzona Ziemia jak ogród; rządź nią z mądrością.

4. Troszcz się o człowieka, o zwierzę, o zioło, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie została ich zupełnie pozbawiona.

5. Używaj rzeczy z umiarem, gdyż rozrzutność nie ma przyszłości.

6. Tobie jest zadana misja odkrycia misterium posiłku: aby życie napełniało się życiem.

7. Przerwij węzeł przemocy, aby zrozumieć, jakie są prawa istnienia.

8. Pamiętaj, że świat nie jest jedynie odbiciem twego obrazu, lecz nosi w sobie wyobrażenie Boga Najwyższego.

9. Kiedy ścinasz drzewo zostaw choć jeden pęd, aby jego życie nie zostało przerwane.

10. Stąpaj z szacunkiem po kamieniach, gdyż każda rzecz posiada swoja wartość.

 

Z włoskiego spolszczył o. Stanisław Jaromi OFMConv

K. Kojciechowski Troska o przyrode na cmentarzuWieloletni członek REFA i działacz ekologiczny Krzysztof Wojciechowski w czasopiśmie „Eko i My” prezentuje Zielony Zeszyt REFA wydany na 30 lecie Ruchu oraz książkę o. Stanisława Jaromi „Eco-book o eko-Bogu”. „Mało jest u nas publikacji traktujących o ochronie środowiska i przyrody z punktu widzenia nauki Kościoła Katolickiego czy chrześcijaństwa w ogóle. A i te, które się pojawiają, są niekiedy bardzo wątpliwej jakości. – zauważa Krzysztof - i poleca pozycje, które „dają czytelnikowi solidną porcję wiedzy teoretycznej i praktycznej o zaangażowaniu chrześcijan w ochronę środowiska w naszym kraju.”

Urokliwa miejscowość - Kazimierz Dolny, położone jest nad najbardziej wysuniętym na wschód zakątkiem Wisły. Niegdyś żyjące własnym rytmem miasteczko - stało się modnym miejscem, gdzie miło i beztrosko spędzają czas różnorodni turyści. I tak, niektórych zachwyca bogactwo kulturowo - historyczne tj.: ruiny zamczyska, baszta, spichlerze, majestatyczne świątynie czy bogate kamienice. Inni przyjeżdżają tu, by odpocząć w zaciszu pięknej przyrody Kazimierskiego Parku Krajobrazowego wśród wąwozów. Czy Kazimierz naprawdę jest enklawą spokoju i harmonijnej egzystencji? Okazuje się, że nie.

Działalność ludzi rządzących Kazimierzem niekiedy wzbudza rozgoryczenie i wzburzenie wśród miejscowej ludności. Rzecz szczególnie odnosi się do sytuacji, w których dochodzi do łamania prawa za przyzwoleniem władz.Wobec takich faktów Kazimierzanie nie pozostają obojętni, pisemnie protestują, lecz z różnym skutkiem.

Puszcza Białowieska nieprzerwanie istnieje od ponad 8 tysięcy lat. Pierwotnie był tu las liściasty, rosły dęby, graby, lipy, wiązy, jesiony i klony. Później w wyniku ochłodzenia klimatu wkroczył świerk. Przez tysiąclecia kształtowały się tutaj procesy ekologiczne, charakterystyczne dla lasów naturalnych, drzewa osiągały maksymalne rozmiary. Puszcza Białowieska jest dzisiaj jedynym w Europie naturalnym, mieszanym lasem nizinnym o imponującej różnorodności biologicznej.

W Puszczę wpisane są dzieje człowieka, począwszy od epoki neolitu. Około 600 roku po Chrystusie wokół Puszczy pojawili się Słowianie, w XIV wieku po unii polsko litewskiej pierwotny las był miejscem polowań królów polskich, książąt litewskich a w okresie rozbiorów - carów Rosji. Podczas I wojny światowej nasiliła się eksploatacja puszczańskich lasów i postępujący proces ich degradacji.