„Śledząc działania ekologów oraz miłośników przyrody, natknąłem się na usystematyzowany przekaz zawarty w dekalogu św. Franciszka z Asyżu, spolszczony przez o. Stanisława Jaromiego, i pozwoliłem sobie na jego upublicznienie – pisze Krzysztof Misiak. – Ponieważ się z nimi identyfikuję, to pozwoliłem sobie te zasady przetłumaczyć również na angielski i łacinę oraz stworzyć dziesięć utworów”. To muzyczna realizacja idei opisu pokory do natury na bazie dźwięków żywiołów i odgłosów przyrody. Polecając tę wyjątkową muzykę, przestawiamy u nas jej Autora oraz jego franciszkańskie i ekologiczne inspiracje.

Teraźniejszość z wirusem w roli głównej jest czasem uzbrojenia się w nadzieję i zdania się na Boga. Dla cywilizacji w kryzysie to czas przekroczenia progu do cywilizacji miłości i życia, otwarcia bramy, do której kluczem jest sprawiedliwe prawo i zaufanie Bogu. Prawo spójne z Dekalogiem i Ewangelią, prawem naturalnym, etyką, ekologią integralną i Bożą ekonomią. By na nowo nauczyć się kochać w wolności i zaakceptować słabość ludzką, pokochać prawdę i pokój i uwierzyć w Boże miłosierdzie… – pisze Anna Bednarek na czas zatrzymania biegu świata ku przepaści i odkrywania na nowo służby stworzeniu, Bogu i bliźniemu.

Czytamy i rozmawiamy o środowisku, wielkich zagrożeniach, martwimy się o przyszłość, demonstrujemy i modlimy się. I co ma z tego wynikać? Strach i walka różnych opcji? A może jednak współpraca i przemiana każdego z nas, życie w wolności i radości? Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek – kolejni papieże usilnie wzywają ludzkość, Ciebie i mnie, do nawrócenia ekologicznego. Zróbmy więc w końcu konkretne kroki w codziennym życiu (więcej niż dotychczas), bo „wszyscy możemy współpracować jako narzędzia Boga w trosce o stworzenie, każdy ze swoją kulturą i doświadczeniem, swoimi inicjatywami i możliwościami” (Laudato si’ 14).

Wielki Post 2020 jest inny niż wszystkie jakie pamiętamy, inny, gdyż cały świat zagrożony jest epidemią. Ludzie zwolnili, w wielu miejscach zamarło społeczne życie. Jesteśmy wprawdzie uzbrojeni w środki, których nie mieli nasi przodkowie i może potrafimy zwalczyć zarazę, ale też tyle już wiemy o świecie, o skutkach ludzkiej działalności, o niesprawiedliwościach z niej wynikających, że indywidualny rachunek sumienia, w tym teraz czasie, musi być znacznie szerszy niż zazwyczaj, a i pokuta nieco inaczej skrojona. Pomóc w tym może encyklika Laudato si’ – pisze dla naszego portalu Barbara Niedźwiedzka.

sarna maly rozmiarCoraz częściej słyszymy, że powinniśmy podejmować zdecydowane działania na rzecz przyrody. Tematy te pojawiają się na pierwszych stronach gazet, w czołówkach serwisów informacyjnych. Czy stają się naszą codziennością? Słuchając kolejnych wypowiedzi dotyczących ochrony przyrody, zwykły obywatel często ma wrażenie, że, w toczącej się dyskusji, postrzegany jest jedynie jako element szkodzący przyrodzie. Używane słownictwo potęguje wrażenie oderwania interesów ludzkich i przyrodniczych, poprzez co część społeczeństwa z rezerwą przyjmuje apele o działania na rzecz środowiska. Odpowiedzią może być ekologia integralna.