• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

Od 24 maja 2020 trwa w Kościele ROK LAUDATO SI’ ogłoszony w trakcie obchodów piątej rocznicy encykliki przez papieża Franciszka. Wspólnoty chrześcijańskie zaproszone są do współtworzenia oddolnego ruchu ekologii integralnej oraz wyruszenia w drogę w kierunku trwale zrównoważonego rozwoju, prostego stylu życia, neutralności klimatycznej i ograniczenia zaangażowania w inwestycje związane z wydobyciem paliw kopalnych. Program roku jubileuszowego koncentruje się wokół siedmiu celów zakorzenionych w koncepcji ekologii integralnej. REFA owe wskazania przyjmuje za swoje priorytety na najbliższy rok!

Inicjatywa podejmowania oddolnych działań w ramach obchodów ROKU LAUDATO SI’ została ogłoszona przez Dykasterię ds. Integralnego Rozwoju Człowieka w piątą rocznicę publikacji encykliki papieża Franciszka poświęconej trosce o wspólny dom. W ten sposób Tydzień Laudato si’ stał się początkiem roku jubileuszowego, który zakończy się 24 maja 2021 r.

W ramach propozycji na ROK LAUDATO SI’ przygotowano program (Laudato si’ Action Platform), który zakłada stopniowe podejmowanie zaplanowanych na siedem lat działań na rzecz „nawrócenia ekologicznego” i trwale zrównoważonego rozwoju (total suistainability). Plan ten koncentruje się wokół siedmiu głównych celów zakorzenionych w koncepcji ekologii integralnej, która przenika encyklikę Laudato si’. W sposób holistyczny oddają one istotę katolickiej nauki społecznej, a każdy z nich opisany jest przez cele bardziej szczegółowe. Wśród nich można wymienić: osiągnięcie neutralności klimatycznej, ochronę życia we wszystkich jego formach, przyjęcie bardziej minimalistycznego sposobu życia, promowanie celebracji liturgicznych i programów edukacyjnych opartych na ekologii integralnej oraz ograniczenie inwestycji związanych z wydobyciem paliw kopalnych i innymi działaniami szkodliwymi dla ludzi i środowiska.

Planowane działania z założenia mają angażować różne grupy: rodziny, diecezje, zakony, szkoły, uniwersytety, przedsiębiorców i rolników. Administracja watykańska ma nadzieję, że liczba zaangażowanych będzie się podwajać każdego roku, aż osiągnie „masę krytyczną” potrzebną, by dokonała się zasadnicza zmiana społeczna, do której wzywa papież Franciszek w encyklice Laudato si’.

Katoliccy działacze klimatyczni od dawna wskazują na olbrzymi potencjał Kościoła w walce ze zmianami klimatu poprzez mobilizowanie 1,2 miliarda katolików, stanowiących ok. 15% populacji światowej, oraz odpowiednie zarządzanie posiadanymi środkami i dobrami. Prezentując program na Rok Laudato si’, Watykan zachęca do podjęcia działań w krytycznym momencie dla przyszłości naszej planety. Naukowcy zajmującymi się zmianami klimatu wskazują, że do 2030 r. powinniśmy ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 45%, aby ograniczyć wzrost średniej temperatury do 1,5oC, co jest zasadniczym celem Porozumienia paryskiego, zawartego zaledwie kilka miesięcy po publikacji encykliki papieża Franciszka.

Dykasteria podkreśla, że „deformacje w świecie” – topnienie pokrywy lodowej w Arktyce, pożary w Amazonii i Australii, ekstremalne zjawiska pogodowe i utrata bioróżnorodności – „są zbyt wyraźne i szkodliwe, by były dalej ignorowane”. Dodaje: „Mamy nadzieję, że ROK LAUDATO SI’ i nadchodząca dekada będą prawdziwym czasem łaski, doświadczeniem kairos (przyp. red.: z greckiego – właściwy czas, odpowiedni i niepowtarzalny moment dziejowy), rokiem jubileuszowym dla Ziemi, ludzkości i całego stworzenia”.

Program na Rok Laudato si’ i wynikające z niego cele przypominają w swoim charakterze Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals) przyjęte przez ONZ. Agenda programowa w nich wyrażona stanowi ramowy plan dla światowej społeczności, zakładający osiągnięcie w 2030 roku 17 głównych celów obejmujących szereg obszarów tematycznych, takich jak: ubóstwo, nierówności społeczne, pokój, głód, dostęp do czystej wody, równouprawnienie płci, czysta energia czy też przeciwdziałanie zmianom klimatycznym.

Siedem celów wyznaczonych przez Laudato si’ obejmuje szereg zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i „nawróceniem ekologicznym”:

  1. Odpowiedź na płacz ziemi: działanie na rzecz neutralności klimatycznej poprzez rozwój odnawialnych źródeł energii i ograniczenie zużycia paliw kopalnych; wspieranie wysiłków na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i powszechnego dostępu do czystej wody.
  2. Odpowiedź na płacz ubogich: ochrona ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci i wszelkich form życia na ziemi z uwzględnieniem nadzwyczajnej troski wobec grup szczególnie wrażliwych, takich jak: ludność autochtoniczna, migranci oraz dzieci, którym grozi przemyt ludzi czy współczesne niewolnictwo.
  3. Ekonomia ekologiczna, czyli zrównoważony rozwój gospodarczy: zrównoważona produkcja, sprawiedliwy handel (fair trade), etyczna konsumpcja i inwestycje, zaangażowanie zasobów finansowych w rozwój odnawialnych źródeł energii, ograniczenie inwestycji związanych z wydobyciem paliw kopalnych (dinvestment) oraz form aktywności gospodarczej o dużej szkodliwości dla ludzi i środowiska.
  4. Uproszczenie stylu życia: ograniczenie zużycia energii i zasobów naturalnych, unikanie plastikowych opakowań jednorazowych, zwiększenie udziału produktów pochodzenia roślinnego w diecie, ograniczenie spożycia mięsa i produktów mięsnych oraz częstszy wybór komunikacji publicznej zamiast innych środków transportu.
  5. Edukacja ekologiczna: przebudowa programów nauczania w kierunku ekologii integralnej, rozwijanie świadomości ekologicznej i działań proekologicznych, propagowanie „powołania ekologicznego” wśród uczniów i nauczycieli.
  6. Ekologiczna duchowość: wydobycie na nowo chrześcijańskiej wizji stworzenia, promowanie celebracji liturgicznych w duchu ekologii integralnej, rozwój katechezy ekologicznej i modlitwy skoncentrowanej na stworzeniu oraz zachęcanie do jak najczęstszego kontaktu z przyrodą, także w wymiarze duchowym.
  7. Położenie nacisku na zaangażowanie poszczególnych wspólnot i partycypacyjny charakter działań związanych z ochroną stworzenia na wszystkich poziomach poprzez rzecznictwo i oddolne ruchy społeczne.

W encyklice Laudato si’ papież Franciszek stawia przed światem pilne wyzwanie, by chronić nasz wspólny dom. Zachęca nas do dbania o coraz głębszą relację z Bożym stworzeniem, a także do podejmowania działań w odpowiedzi na globalny kryzys ekologiczny, w tym zmiany klimatu, wylesianie oraz poważne zagrożenia dla różnorodności biologicznej, które stawiają pod znakiem zapytania przetrwanie około miliona gatunków roślin i zwierząt.

Publikacja planów dykasterii została opóźniona z uwagi na pandemię COVID-19. Jak wskazuje dokument programowy, piąta rocznica encykliki przypada „w samym środku kolejnego momentu przełomowego”, którym jest pandemia i to, co dzieje wokół niej, dodając: „Encyklika może stawić moralny i duchowy drogowskaz na drodze do budowy świata bardziej współczującego, braterskiego, pokojowego i zrównoważonego”. „Mamy, w istocie, wyjątkową szansę, by przemienić współczesne jęki i bóle rodzenia w ból narodzin nowego sposobu życia wspólnoty ludzkiej, spajanego więzami miłości, współczucia i solidarności, oraz harmonijnej relacji ze światem przyrody, naszym wspólnym domem” – mówi w innym miejscu.

W dokumencie wskazuje się też, wykorzystując cytat z encykliki: „COVID-19 pokazał naprawdę wyraźnie, jak bardzo jesteśmy ze sobą powiązani i współzależni. Gdy zaczynamy projektować świat po zakończeniu pandemii, potrzebujemy przede wszystkim podejścia integralnego, gdyż «wszystko jest ściśle ze sobą powiązane, a obecne problemy wymagają spojrzenia, które weźmie pod uwagę wszystkie aspekty globalnego kryzysu» (LS 137)”.

Dykasteria Watykańska przygotowała kalendarz proponowanych wydarzeń związanych z rokiem jubileuszowym. Podkreśla jednak, że lista nie jest zamknięta i zachęca różnego rodzaju społeczności do podejmowania własnych inicjatyw w ramach Roku Laudato si’. Jak wskazuje dokument „Pilność wyzwań w obecnej sytuacji wzywa nas do bezzwłocznej, całościowej i wspólnej odpowiedzi na wszystkich poziomach: lokalnym, regionalnym, narodowym i międzynarodowym. Potrzebujemy przede wszystkim szerokiego i oddolnego ruchu społecznego, przymierza wszystkich ludzi dobrej woli”.

Wpis ten stanowi skrót artykułu: B. Roewe, Vatican office invites church on journey to ‘total sustainability’ in next decade, https://www.ncronline.org/news/earthbeat/vatican-office-invites-church-journey-total-sustainability-next-decade?fbclid=IwAR1ct_mUOgOmsz2zLnH0yOQx3F6ceKEFwIRIZP92VZTqvW5u7MAI16ieY1g, dostęp: 1.06.2020. (tłum. GŻ, opr. KK)