• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

aparecida-malaGlobalny świat chrześcijański pozwala pełnymi garściami czerpać z tego, co wypracowali inni. Uczyć się odmiennej wrażliwości. Dostrzec nowe wyzwania i znaki czasów, które z perspektywy polskiej są słabo widoczne. Przetłumaczona na język polski Aparecida jest dokumentem przełomowym z kilku względów. Stanowi klucz do odczytania pontyfikatu obecnego papieża. Wezwanie z Aparecidy może podziałać jak ożywczy deszcz, którego tak bardzo potrzebuje polski katolicyzm; pokazywania Ewangelii jako prawdziwie dobrej nowiny. Jednym z postulatów dokumentu jest większa odpowiedzialność katolików za środowisko naturalne.

W kwestiach poświęconych stworzeniu warto zacytować sam dokument. Troska o stworzenie, które Bóg powierzył uczniom-misjonarzom koresponduje w nim z wezwaniem do konkretnego budowania wspólnoty troszczącej się ubogich. Aparecidę trzeba jednak czytać jako całość, ponieważ troska o środowisko przyrodnicze i ochronę życia jest jednym z wymiarów spójnego, wszechstronnego zaangażowania i odnowy uczniów Jezusa. Jej aktualność dla Polski wynika także z poszerzenia dotychczasowych horyzontów i naświetlenia problematyki stosunkowo słabo przyswojonej w polskim katolicyzmie. Konkretne postulaty dotyczące ochrony habitatów, bioróżnorodności i zasobów przyrodniczych dla obecnych i przyszłych pokoleń nie stoją w sprzeczności z opcją na rzecz ubogich, najdotkliwiej odczuwających niesprawiedliwe mechanizmy społeczne i gospodarcze współczesnego świata.

Nie jest to pogląd powszechny w środowisku polskich katolików, którzy zwykle nie dostrzegają wagi ekologicznych problemów i wynikających z nich praktycznych postulatów. Pokutuje jeszcze fałszywe przekonanie, że sfera jakiejkolwiek działalności ekologicznej jest zawładnięta przez myśl lewicową, czy wręcz „lewacką”. A za skądinąd słusznymi postulatami ochrony przyrody kryje się zestaw światopoglądowy nie do zaakceptowania dla osób głęboko wierzących. Bardzo często oznacza to abdykację chrześcijan i ostentacyjnie obojętny lub wrogi stosunek do postulatów ochrony środowiska. W Polsce katolicy postrzegają inne sprawy za bardziej priorytetowe, a ekologia znajduje na końcu tematów, które rozpalają serca i umysły. Nie dostrzega się przy tym ogromnego znaczenie ekologii w tekstach i wypowiedziach polskiego papieża, Benedykta XVI i Franciszka. Na naszym facebook'owym profilu społecznościowym pisze Łukasz: „W Polsce, sprawa prof. Chazana, na Ukrainie morderstwo bo tak chyba można nazwac tę "katastrofę" ludności Europejskiej, na Bliskim Wschodzie, codziennie są mordowani ludzi, bez wyjątku na kobiety i dzieci, które są niewinne… więc pytam: czy zajmowanie się tematem ekologii jest na miejscu?”. Oczywiście jest to pytanie dotyczące właściwego odczytywania znaków czasu, osobistej wrażliwości i czegoś co nazywam "rozpiętością" naszego sumienia. Na znaczenie szeroko rozumianej problematyki ekologicznej i zrównoważonego rozwoju wskazuje obecny papież. Od kilku miesiący światowe media piszą o zapowiadanej, "ekologicznej" encyklice papieża, która ukaże się z początkiem 2015 roku. Z perspektywy episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów zagadnienia środowiska i naszej odpowiedzialności w tej materii postrzega się w zupełnie innym świetle. Ekologia, zagrożenia środowiska życia na poziomie lokalnym i globalnym otwierają możliwość włączenia się katolików w sprawy społeczne i ekologiczne, w większym stopniu niż to miało miejsce dotychczas. Oczywiście mowa tu o zaangażowaniu z perspektywy uczniów żyjących w bliskiej, żywej, odnawiającej się relacji z Bogiem. Chrześcijanie mogą wnieść swój wkład, intelekt, radość misyjną i ewangeliczny zapał uczniów Jezusa także do rozwiązywania współczesnych wyzwań na polu środowiska i globalnej solidarności. Tylko od nas zależy, czy za słowami i ekologiczną katechezą pójdą konkretne czyny.

 Kilka cytatów z dokumentu:

"Chwalimy Boga, który stworzył wszechświat jako przestrzeń dla życia... Stworzenie jest również wyrazem opatrznościowej miłości Boga; zostało nam dane abyśmy się mogli o nie troszczyć... Mimo iż bardziej docenia się [dziś] naturę, wyraźnie obserwujemy, na jak wiele sposobów człowiek zagraża, a nawet niszczy swój habitat. «Siostra nasza, matka ziemia» jest naszym wspólnym domem i miejscem przymierza Boga z ludźmi i z całym stworzeniem. Lekceważenie współzależnych relacji i równowagi, które sam Bóg ustanowił pomiędzy rzeczywistościami stworzonymi, jest obrazą Stwórcy, zamachem na zróżnicowanie biologiczne i ostatecznie na życie."

„Najlepszym sposobem poszanowania natury jest promowanie ludzkiej ekologii otwartej na transcendencję, która przy równoczesnym uszanowaniu osoby i rodziny, środowisk i miast, podąża za przynaglaniem św. Pawła do zjednoczenia wszystkiego w Chrystusie”.

„We wspaniałym zamyśle Boga mężczyzna i kobieta są wezwani do życia w komunii z Nim, w komunii między sobą i w komunii z całym stworzeniem. (…) Jezus znał dogłębnie troskę Ojca o stworzenia, które żywi i upiększa. Gdy chodził drogami swojej ziemi, nie tylko zatrzymywał się, aby kontemplować piękno natury, ale zapraszał swoich uczniow do odczytywania przesłania ukrytego w rzeczach. Stworzenia Ojca oddają Mu chwałę, «[przez] samo swoje istnienie» i dlatego ludzie powinni wykorzystywać je z rozwagą i szacunkiem”.

„Kościół jest wdzięczny tym wszystkim, którzy zajmują się obroną życia i środowiska. Konieczną rzeczą jest zwrócić szczególną uwagę na największe zniszczenia, do których dochodzi w ekologii ludzkiej".

Pośród cennych wskazówek znajdziemy w tekście postulaty promujące postawy proekologiczne w nurcie nowej ewangelizacji:

"ewangelizować nasze narody, aby odkryły dar stworzenia, umiejąc kontemplować go i troszczyć się o niego jako o dom wszystkich istot żywych i jako pierwowzór życia planety, aby człowiek odpowiedzialnie zarządzał ziemią i jej zasobami naturalnymi, tak aby mogła ona wydać swoje wszystkie owoce - jak to jest zamierzone - dla wszystkich, poprzez edukację ku życiu w skromności i solidarnym umiarze"

"realizować alternatywny model rozwoju, [czyli] taki, który jest wszechstronny i solidarny, oparty na etyce obejmującej odpowiedzialność za autentyczną ekologię środowiska naturanego i człowieka; ktora z kolei oparta jest na Ewangelii, sprawiedliwości, solidarności i powszechnego przeznaczenia dóbr; która także przezwycięża logikę utylitarną i indywidualistyczną"

"Następne pokolenia mają prawo otrzymać świat nadający się do zamieszkania, a nie planetę z zanieczyszczonym powietrzem"

Przez dokument, do którego przedmowę napisał sam Benedykt XVI, przenika także radość uczniów Chrystusa i styl życia przesiąknięty pozytywnym przekazem, pełnym miłości, wrażliwości na innych i na przyrodę:

„Życie w Chrystusie zawiera w sobie także przyjemność wspólnego biesiadowania, entuzjazm płynący z postępu, owocną pracę i naukę, radość służenia potrzebującym, kontakt z przyrodą, zapał do realizacji inicjatyw społecznych, przyjemność płynącą z seksualności przeżywanej na sposób ewangeliczny i wszystko to, co otrzymujemy od Ojca jako znak Jego głębokiej miłości do nas” – czytamy w nim.

 Biskup Ryś komentując Aparecidę dla jednego z katolickich tygodników w Polsce zauważa:
- Problem polega na tym, że my wciąż nie potrafimy pokazywać Ewangelii jako dobrej nowiny.

Marcin Jakimowicz, publicysta katolicki na łamach "Gościa Niedzielnego" podkreśla rewolucyjność zawartych w niej treści:

- Dokument z Aparecidy wyznacza radykalną zmianę w myśleniu o tym, na czym polega nasza misja.

Dokument ten jest szczególnie ważny dla papieża Franciszka. Można powiedzieć, że w Aparecidzie leży klucz do zrozumienia programu i stylu tego pontyfikatu. Zawarta jest też zachęta do poszerzania horyzontów, odważnego pielgrzymowania, wchodzenia z odwagą uczniów-misjonarzy w dziedziny jak dotąd odległe i nieznane. Wymiar (kerygmat) społeczny pontyfikatu obecnego Papieża jest nie do przecenienia. Bp Ryś:

- Zachęta Franciszka do wychodzenia na zewnątrz, na peryferie jest uderzająca. On sam wychodzi. Ostatnio słyszałem, jak zachowuje się rząd włoski w sprawie uchodźców na wyspie Lampedusa. Gdyby nie papieskie zaangażowanie w tę sprawę, nie byłoby tych działań. Widać już jasno, że te znaki, nieraz prowokacyjne, okazują się skuteczne. I chwała Bogu!

Polska strona o dokumencie: nowaewangelizacja.org/aparecida/

Kasper Jakubowski

aparecida okladka

Okładka anglojęzycznego wydania Aparecidy.